Spanningsklachten

We kunnen het ons momenteel helaas allemaal wel voorstellen. Wegens het coronavirus is er veel onrust. We kunnen de televisie niet aanzetten of er is een bericht over het virus waar we niet blij van worden. Er staan veel bedrijven stil en andere bedrijven draaien overuren met minder bezetting. Sommigen hebben al te maken met het virus in hun omgeving en hebben hier grote zorgen om. Ook kunnen we ons niet meer zo vrij bewegen als we gewend zijn door alle beperkingen wegens het virus en is het sociaal contact afgenomen. Dit levert een hoop spanningen op. 

Spanning ontstaat als we ons niet veilig voelen, beperkt voelen, zorgen maken of omdat we meer moeten doen dan dat we kunnen. Als reactie hierop komen er hormonen vrij in ons lichaam waardoor allerlei processen worden aangezet. Ons hele lichaam gaat in actiestand door te vluchten of te vechten. Je merkt dit bijvoorbeeld doordat je de schouders optrekt, je wenkbrauwen fronst of je tanden onbewust op elkaar klemt. Dit gaat vanzelf en is een normale reactie. Je spieren verkrampen en worden moe en pijnlijk. Soms houden we letterlijk onze adem in. Hierdoor kan je een benauwd gevoel krijgen wat samen gaat met een beklemmend gevoel op je borst of in je keel. Als deze spanningen te lang aanhouden wordt je vermoeid omdat er geen rust of herstelmoment meer is voor je lichaam.

Te veel spanning in je lichaam moet ontladen worden. Onze emoties zijn een hulpmiddel om onszelf te ontladen. Als we de emoties of de spanning onderdrukken of ons er niet bewust van zijn ontladen we niet. Een kind die heel veel spanning heeft gehad gaat uit zichzelf schreeuwen, stampen of heel druk bewegen. Het kind is de spanning/de emotie dan aan het ontladen. Wij als volwassenen kunnen   onszelf niet altijd laten gaan en houden daardoor meer spanning en emoties in ons lichaam vast. Nu we meer thuis zitten lukt dit misschien beter. Dus als je je gespannen voelt en je voelt dat je eigenlijk even gek wilt dansen, zingen, of tien keer de trap wilt oprennen, laat dit dan maar gebeuren. Dan ben je gelijk een leuke afleiding voor je partner die ook thuiswerkt.

Verdere tips om deze gespannen tijd door te komen:

  • Probeer het deel van je lichaam waar je spanning voelt aan te spannen en los te laten, zo’n 10 keer. 
  • Voel je bijvoorbeeld spanning in je schouders, breng dan krachtig de schouders omhoog en laat ze dan in één keer weer los. 
  • Bij spanning in de kaken: open 10 keer je mond maximaal en sluit deze dan weer rustig.
  • Bij spanning in de onderrug: doe een hoelahoep beweging met je heupen.
  • Probeer elk uur een fysieke oefening te doen. Bijvoorbeeld tien keer een squat, 3x de trap op en af te lopen of door je knieën te heffen.
  • Probeer elke dag een half uur te bewegen of te sporten. Als je niet uit het huis kan dan zijn er filmpjes op YouTube te vinden voor een lichte of een zware training voor thuis.

Onlangs hebben wij een verdiepingscursus lichaamsbewustzijn (wetenschappelijk bewezen) gevolgd. Daar hebben we veel geleerd over spanning en het herstellen hiervan. Zo zijn er bijvoorbeeld specifieke oefeningen die kunnen helpen om de spanning uit ons lichaam te laten gaan. Hiermee kunnen we jou hopelijk mee helpen.

Momenteel is er vanwege het virus geen direct fysiek contact mogelijk. Mocht je op dit moment spanningsklachten ervaren dan kunnen wij op afstand helpen door middel van een telefonisch consult of e-coaching. Mail of bel ons gerust voor een afspraak. Wij zijn overdag bereikbaar per telefoon en via de mail: 0515-430038 / info@fysiomaks.nl

Meer informatie over spanningsklachten

error: Content is protected !!